شورایاری های محلات منحل نمی شوند 

شورایاری های محلات منحل نمی شوند

سخنگوی شورا ی شهر در نشست خبری:

سخنگوی شورا ی اسلامی شهر تهران به تشریح موضوع استفساریه ای که اخیرا درباره شورایاری ها در مجلس مورد بررسی قرارگرفته است پرداخت و گفت: رای منفی نمایندگان مجلس به این استفساریه به معنی انحلال شورایاری ها نیست.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، علی اعطا در یازدهمین نشست خبری سخنگوی شورا ی اسلامی شهر تهران که با حضور مجید فراهانی رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران برگزار شد با اشاره به طرح استفساریه ای که در روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی مطرح شد اظهارکرد: در برخی از رسانه ها سوء تفاهم هایی در رابطه با بحث شورایاری ها به وجود آمد

 طرح استفساریه بند 7 ماده77 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهردار تحت عنوان پرسش و پاسخ به صورات استفساریه مطرح شد که براساس آن در این استفساریه آمده بود

براساس اصل قانون 7 اساسی بند 7 ماده 77 این قانون شامل تشکیلات شوراهای محلی نیز می شود؟ پاسخ بلی بود .
وی ادامه داد: در موضوعات مربوط به استفساریه روال به  این ترتیب است که سوال و جواب با هم به رای گذاشته می شود و  این موضوع در مجلس رای نیاورد .
سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: در متن اصل 7 قانون اساسی آمده است مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر ، محل و روستا از ارکان های تصمیم گیری در اداره شهر هستند و در بند 7 ماده 1 قانون شوراها (در اصلاحیه آخر ماده 80) در خصوص تشکیل نهادهای اجتماعی و انجمن های شورایاری ها صحبت شده است . سوال این بود که آیا این موارد مشمول بند 7 قانون اساسی به معنی ارکان تصمیم گیرنده امور کشورهستند یا نه؟ و پاسخ منفی بود.

اعطا با بیان اینکه در این استفساریه به  هیچ وجه در مورد انحلال شورایاری ها موضوعی مطرح نشده است،

گفت: نکته مهم این است  که در بحث شورایاری ها ابهامی در رابطه با تشکیل شورایاری ها مطرح نبوده است بلکه موضوع در رابطه با چگونگی تشکیل شورایاری ها بوده است. گفته می شد وقتی انتخاباتی در مقیاس شهر برگزار می شود نیاز به قانون دارد اما به صورت کلی در نقش تشکیل انجمن شورایاری ها بحثی وجود ندارد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه فراکسیون مدیریت شهری در مجلس در حال تهیه طرحی است

که به صورت مشخص به قانونی کردن شورایاری ها می پردازد، عنوان کرد: این طرح می تواند در مقیاس قوانین کشوری وضعیت شورایاری ها را تعیین تکلیف کند. شورایاری ها مجموعه ای هستندکه میتوانند در راستای اقدامات داوطلبانه یا واگذاری وظایف تصدی گرایانه دولت کمک کنند پس نباید به این نهاد نگاهی منفی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر لایه مالیات بر ارزش افزوده در شورا ی اسلامی در دست بررسی است،

عنوان کرد: ماده 10 این لایحه که در رابطه با نحوه توزیع مالیات صحبت می کند با توجه به اختلاف نظرهای موجود مجددا برای بررسی به کمیسیون مشترک ارسال شده است

و قرار است ساعت 16 امروز جلسه ای در این باره تشکیل شود. در طرح اولیه که از سوی دولت مطرح شده بود سهمی 5 درصدی برای شهرداری، 3 درصدی برای دولت و 1 درصدی برای توسعه بهداشت در نظر گرفته شده بود. اما وقتی مسائل مربوط به کسری بودجه مطرح شد تغییر دیدگاه هایی به وجود آمد و به صورت 4-4-1 تغییر کرد.
سخنگوی شورای شهر تهران با بین اینکه به  خاطر اختلاف نظر پیش آمده موضوع  هم اکنون به کمیسیون مشترک ارجاع شده، گفت: خواسته مدیریت شهری این است که یک درصد سهم شهرداری ها کسر نشود زیرا این موضوع باعث می شود که به جای حرکت در مسیر پایدار ترجیحا به سمت منابع ناپایدار حرکت کنیم و شهرداری ها برای کسب درآمد از محل ناپایدار به سمت شهرسازی و شهر فروشی بروند.

این در حالی  است که حرکت به سمت شهر فروشی آفت کلانشهرها شده و ما در نگاه کلان باید به این موضوع توجه کافی نشان دهیم و اجازه ندهیم سهم مدیریت شهری از درآمد پایدار کاهش پیدا کند .

اعطا با بیان اینکه در بحث لایحه تعیین ماموریت ها و اختیارات معماری مناطق در برخی از رسانه ها سوءتفاهم هایی به وجود آمده بود اضافه کرد: در برخی از رسانه ها این مطرح شده بود که لایحه از دستور کار شورا خارج شده است این در حالی است که این لایحه از دستور کار خارج نشده و خارج نخواهد شد. در برخی از موارد وقتی طرح های فوریت دار وارد دستور می شود امکان تغییر دستور جلسات وجوددارد و پیش بینی ما این است که این فوریت در یک یا دو جلسه آینده مطرح شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه بنای شکل گیری لایحه مربوطه به تراکم و صدور پروانه ها بوده است

اضافه کرد: تراکم مشروع را باید از تراکم نامشروع جدا کنیم تا شورای معماری مناطق اجازه صدور تراکم نامشروع پیدا نکنند. البته در این رابطه مقاومت هایی انجام شده ، لابی هایی صورت گرفته و فشارهایی به شورا وارد شده تا این لایحه به صحن نرسد اما از این موضوعات عبور کرده ایم و لایحه در جلسات آینده مورد برررسی قرار می گیرد.

دستگاه های تشخیص بو

اعطا در ادامه در خصوص خریداری نشدن دستگاه های تشخیص بو در شهرداری گفت: برای این مسئله کارگروهی در استانداری تهران به ریاست معاونت عمرانی تشکیل شده که شهرداری یکی از اعضای این کارگروه است. در این کارگروه مقرر شده اطلاع رسانی این موضوع به عهده استانداری باشد. البته شاید در ارزیابی کارشناسی آن دستگاههای دیگر مانند آب و فاضلاب بحث داشته باشند. بنابراین باید صبر کنیم تا این کارگروه نتایج را مطرح و استانداری اطلاع رسانی آن را انجام دهد.

انتصابات در شهرداری

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در مورد فاصله ایجاد شده بین شورای شهر و شهرداری در انتصابات گفت: در بحث انتخابات اساساً شورا مداخله‌ای ندارد. همین که شهردار انتصابات را با شورا به مشورت می گذارد و به خاطر نظر مخالف شورا از آن صرف‌نظر می‌کند در صورتی که انتصابات حق شهردار است بیانگر نوعی هماهنگی است، وگرنه اختلاف نظر در هر سیستمی طبیعی است.

فراهانی در نشست خبری سخنگوی شورا با اصحاب رسانه:

مبارزه با فساد در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار دارد/ برخی از شرکت های زیان ده شهرداری باید روند خود را اصلاح کنند

شهرنوشت: رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا ی شهر در نشست خبری امروز سخنگوی شورا بر عزم مدیریت شهری در مبارزه با فساد تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، مجید فراهانی، در نشست خبری که ظهر امروز به همراه علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در محل ساختمان شورای شهر برگزار شد گفت: 18 آذر  روز جهانی مبارزه با فساد بود، روزی که ما برای دستیابی به شهرداری پاک، شفاف و عاری از فساد نیازمند توجه بیش از یک روز به آن هستیم، برای ادای حق به شهر و پاسخ به مطالبه شهروندانی که شهر و شهرداری پاک میخواهند ما باید هر 365 روز سالمان روز مبارزه با فساد باشد.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج یکی از نظر سنجی های انجام گرفته در شهر تهران پیش از آغاز بکار شورای پنجم، مبارزه با فساد اداری پس از آلودگی هوا و ترافیک مهم ترین مطالبه شهروندان تهرانی از شورا و مدیریت شهری بوده است.

علاوه بر این من و همکارانم هنگام مبارزات انتخاباتی لیست امید با شناسائی این مشکل وعده شهرداری شفاف و کاهش فساد اداری و پیگیری تشکیل دیوان محاسبات شهری را به مردم دادیم و همچنان به تعهد و وعده ای که به مردم دادیم  پایبندیم.
فراهانی تصریح کرد : برای مبارزه با فساد در شهرداری نیازمند شکل دادن زنجیره ای از اقدامات هستیم، اقداماتی که می بایست به صورت مستمر و بدون تعارف و در چارچوب قانون از سوی شورا مورد پیگیری قرار گیرد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد شورای پنجم در مبارزه با فساد و انضباط مالی گفت: مهم ترین اقدامات و دستاوردهای شورای پنجم در حوزه مبارزه با فساد و انضباط مالی

عبارتند از: فراهم کردن دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات مالی و عملکردی شهرداری تهران از طریق انتشار اطلاعات قراردادهای شهرداری تهران در سامانه شفافیت، ارائه گزارش درآمد هزینه ماهانه و شش ماهه شهرداری تهران توسط خزانه دار محترم شورا ، انتشار اطلاعات بودجه پیشنهادی شهرداری و بودجه مصوب.
او ادامه داد: از دیگر اقدامات، تصویب مصوبات نظارتی با تاکید بر مبارزه با فساد از جمله مصوبه مديريت تعارض منافع در شهرداري تهران است. همچنین ماده 7 برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران که بر اساس آن شهرداری موظف است به منظور بازسازی سرمایه اجتماعی مدیریت شهری با رویکرد ایجاد شفافیت و پاسخگویی برای مقابله با فساد و ارتقاء سلامت اداری بر اساس فرایندهای شناسایی و اولویت‌بندی شده در سند راهبردی مقابله با فساد، نسبت به تدوین و ارائه برنامه عملیاتی در شش ماه اول برنامه با تأکید بر موارد زیر اقدام نماید.

فراهانی با اشاره به تکالیف ماده ۷ برنامه سوم توسعه افزود: هوشمندسازی فرایندهای اولویت‌دار محمل فساد، ‌استقرار نظام مدیریت، شناسایی و کشف تخلف و تقلب مبتنی بر فناوری‌های تحلیل داده،

ارائه سازوکار حمایت حقوقی و مادی از گزارشگران فساد در شهرداری ، سنجش و انتشار عمومی سالانه شاخص‌های فساد و شفافیت از آن جمله است.
رئیس کمیته نظارت مالی شورای شهرتهران با اشاره به برخی از تبصره ها عنوان کرد: شهرداری موظف است در شش ماهه اول برنامه، نسبت به تدوین شیوه‌نامه‌های لازم جهت ارتقاء سلامت اداری و مقابله با فساد اقدام نموده و آن را به تصویب شورای شهر برساند. بر اساس ماده 14 برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران شهرداری موظف است در راستای کنترل و نظارت مستمر مالی-معاملاتی و کنترل انطباق عملکرد شهرداری با مصوبات شورا اقداماتی را انجام دهد.

او برخی اقدامات انجام شده در این زمینه را این چنین برشمرد: اول،  بررسی عملکرد مالی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها و ارائه گزارش به شورا در بازه‌های شش ماهه

2. تدوین لایحه تشکیل دیوان محاسبات شهری و ارسال به شورای‌عالی استان‌ها جهت تصویب.
۳.اعمال نظارت مالی حین خرج با انتخاب ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب شهرداری از طریق سنجش و ارزیابی توان و صلاحیت حرفه ای و تکلیف این افراد به گزارشگری و ارائه گزارش دستور پرداختهای مغایر قانون بر اساس فرم بند ب ماده ۱۵ دستورالعمل ذیحسابی
۴.اعمال نظارت پس از خرج با انتخاب حسابرسان دارای بالاترین مرتبه کیفی مورد تایید جامعه حسابداران رسمی و معتمد بورس از طریق فراخوان عمومی( در ادوار گذشته ما شاهد انتخاب موسسات حسابرسی دارای رتبه ج هم بودیم که در دوره پنجم صرفاً موسسات رتبه الف و معتمد بورس انتخاب شده اند)

۵.تصویب تفریغ بودجه با وضع تکالیف برای شهرداری به منظور روشن شدن ابهامات و رسیدگی به تخلفات در جلسه علنی شورا و نه جلسات غیر علنی.

۶.ارجاع 33 بند شناسایی شده توسط حسابرس منتخب شورا به مراجع نظارتی(سازمان بازرسی،حراست،اداره کل حقوقی) برای رسیدگی در حسابرسی صورتهای مالی سال ۱۳۹۳ برای اولین بار آن هم در جلسه علنی شورا و نه جلسه غیر علنی.

۷. تشکیل معاونت محاسبات و پایش عملکرد در دبیرخانه شورا؛

با توجه به اهمیت موضوع محاسبات و مبارزه با فساد با استفاده از ابزارهای نظارتی شورا از جمله نظارت بر اجرای بودجه، ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب و حسابرسان منتخب شورا در سه مرحله پیش از خرج،حین خرج و پس از خرج برای اولین بار در تاریخ فعالیت شوراهای اسلامی کشور بر اساس مصوبه هیئت رئیسه شورا در ساختار دبیرخانه شورا ایجاد معاونت محاسبات و پایش عملکرد پیش بینی شد تا این معاونت پشتیبان و پیگیر مصوبات شورا در حوزه محاسبات و پایش برنامه و بودجه باشد که این تحول گام نخست در ایجاد دیوان محاسبات شهری و تحقق وعده لیست امید به مردم در این زمینه است‌.

او با اشاره به مورد ۸ تصریح کرد:

ارائه طرح« الزام شهرداری تهران به تکمیل و اصلاح فرآیند دریافت و رسیدگی به گزارشات شهروندان درباره فساد و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران» که اینجانب با حمایت و امضاء 7 نفر از همکاران از جمله آقای اعطاء تقدیم هیئت رئیسه محترم شورا نمودم که به زودی در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت و با تصویب شورا زمینه استفاده هر چه بیشتر از توان و ظرفیت مردم برای حل مشکلات و مبارزه با فساد در شهرداری تهران فراهم خواهد شد.

مقایسه مصوبات حسابرسی و تفریغ بودجه شورای چهارم و پنجم؛ روشن کننده تفاوتها
فراهانی تاکید کرد: ضمن تشکر از زحمات یکایک اعضاء شورای شهر تهران در ادوار گذشته، شاید شما و یا مردم و یا همکاران سابقمان در شورا بگویند مصوبه شورا که چیزی نیست، هر شورایی بالاخره مصوبه دارد، این که نشد اقدام و عمل برای مبارزه با فساد، اما مطمئناَ بین اینکه شما تصویب کنید گزارش حسابرس قرائت و به تصویب برسد با پیگیری مسائلی که در گزارش حسابرس آمده فرق وجود دارد، بله هر دو مصوبه هستند ولی اثرشان یکی نیست.

او یادآور شد: برای روشن شدن پایبندی شورای پنجم به مبارزه با فساد و انضباط مالی در چارچوب قانون از شما دعوت میکنم در سامانه مصوبات شورا کلید واژه گزارش حسابرسی را جستجو کنید، ببینید از ادوار گذشته چند گزارش حسابرسی در دسترس عموم است؟

مصوبه حسابرسی صورتهای مالی سال ۱۳۹۳ شهرداری تهران که مصوب شورای پنجم است را با مصوبه حسابرسی صورتهای مالی سال ۱۳۹۲ که مصوب شورای چهارم است را خودتان مقایسه کنید یا به اهل فن و خبرگان بدهید تا قضاوت کنند. مصوبه تفریغ بودجه سال 1394 شهرداری تهران که مصوب شورای چهارم است را با مصوبه تفریغ بودجه سال 1395 شهرداری تهران که مصوب شورای پنجم است را خودتان مقایسه کنید یا به اهل فن و خبرگان بدهید تا قضاوت کنند.

فراهانی اضافه کرد: نتیجه قضاوتتان را منتشر کنید تا حتی اگر ما هم اغماضی داشته ایم یا کوتاهی کرده ایم جبران کنیم، اما به کوتاهی هایی که در 20 سال گذشته در این حوزه شده هم نگاهی بیندازید.

اهمیت گزارشگری مردم در مبارزه با فساد  برای دست یافتن به شهرداری پاک،شفاف و عاری از فساد خیلی زیاد است. نمیتوان تنها به حسابرسان، ذیحسابان و دستگاههای نظارتی اکتفا کرد، برای مبارزه با فساد در دستگاههای اجرایی اعم از شهرداری یا دولت و دیگر قوا نیازمند به مشارکت مردم در گزارشگری فساد هستیم؛ تنها با گزارشگری مردم و پیگیری این گزارشات می توان به کشف فساد و ناامن کردن محیط اداری برای عناصر فاسد پرداخت.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: مؤثرترین و کارآمدترین سازوکارهای نظارتی در دنیا مبتنی بر دخیل کردن مردم در فرآیند نظارت است،بر اساس آمارهای بین‌المللی، اصلی‌ترین ابزار کشف و کاهش فساد «مردم» و «گزارشگری مردم» است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۲ از بین ۱۲ روش استاندارد کشف فساد عنوان شده،

بیان کرد:    ۴۳ درصد از موارد  بر اساس گزارش دهی مردم کشف شده است. ۷۳ درصد از افرادی که عامل کشف و انهدام فساد بوده‌اند، کارمندان یا ارباب‌رجوع‌های سازمان ها بوده‌اند.   استفاده از بازرسان خارج از سازمان و نظارت نهادهای بالادستی تنها توانسته است ۵ درصد از موارد فساد را کشف کند! گزارش‌های مردمی در سال ۲۰۰۵ میلادی منجر به بازپس‌گیری رقمی معادل ۱۰ میلیارد دلار توسط دولت آمریکا شد، درحالی‌که اقدامات سازمان‌های نظارتی تنها توانسته بود 5 میلیارد دلار را به خزانه برگرداند.

فراهانی ادامه داد: همین الان هم  گزارشات مردمی نقش غیر قابل انکاری در کشف فسادها و تخلفات اداری توسط دستگاههای نظارتی کشور دارند

و بر همین اساس در بند “د”  ماده “۲” آیین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه های اجرایی ما شاهد توجه دولت به گزارشات مردمی و گزارشات کارکنان در این باره هستیم و ساز و کار تشویق و پرداخت پاداش به گزارشگران رشوه در این آئین نامه پیش بینی شده است.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری منضبط، سالم و قابل اعتماد  برای خدمت رسانی شایسته به شهروندان با اقدام حراست، بازرسی و نظارت شورای شهر ساخته نخواهد شد گفت:

ما باید دست یاری به سوی شهروندان به عنوان کلیدی ترین یاریگران و حامیان مبارزه با فساد در شهرداری دراز کنیم

و با یاری مردم این مطالبه عمومی را پاسخی مناسب دهیم، مطمئناً با ثبت و رسیدگی دقیق به گزارشات شهروندان درباره فساد و تخلف در شهرداری، تشویق، تقدیر و معرفی شهروندانی که گزارشگری آنها باعث کشف فساد در شهرداری شده می توان اژدهای هفت سرفساد را به زانو درآورد، اگر به  گزارشات مردم رسیدگی شود اعتماد مردم جلب خواهد شد و محیط عمل برای متخلفان ناامن می گردد که دستاوردش کاهش فساد است.

شهروندانی که می‌خواهند بهتر زندگی کنند، شهر و شهرداری ای می‌خواهند که از فقر، فساد و تبعیض به‌دور باشند.

فراهانی بیان داشت: شهروندانی که می‌خواهید حرمت و منزلت داشته باشید، شهروندانی که خواهان عدالت و برابری هستید و خواستار شفافیت، فساد ستیزی و قانون گرایی هستید، شهروندانی که می‌خواهید به آینده‌ی این شهر برای زندگی فرزندانتان مطمئن و امیدوار باشید و خواستار شایسته سالاری و جایگزین شدن ضابطه بجای رابطه و ترجیح منافع ملی و شهری بجای منافع شخصی و جناحی هستید،

خواسته‌های شما به‌حق است،

من و همکارانم بر اساس سوگندی که ادا نموده ایم بر عهدمان با شما پایبندیم،اما بدون همراهی، تلاش و گزارشگری شما در مبارزه با اژدهای هفت سر فساد کاری از پیش نخواهیم برد، به یاریمان بیائید تا شهر و شهرداری عاری از فساد را با هم برای تهران به ارمغان آوریم. مطمئنم که با حضور مردم هیچ مشکلی حل نشدنی نخواهد بود.

فراهانی: برخی از شرکت های زیان ده شهرداری باید روند خود را اصلاح کنند

مجید  فراهانی در ادامه این نشست خبری در باره زیان ده بودن برخی از شرکت ها و نهادهای زیر مجموعه شهرداری تهران و مشخص نشدن سود یا زیان ده بودن آنان گفت:یکی از حسن های انتشار صورت های مالی سازمان ها و شرکت ها در سامانه شفافیت، اطلاعات و جزئیات عملکرد مالی است و  جراید در جریان موفق و یا ناموفق بودن آنها قرار می گیرند.

وی افزود: سازمان ها و شرکت های شهرداری دو دسته هستند؛

برخی از آنها خدمات رسان به مردم هستند و اساسا با نگاه انتفاعی به وجود نیامده اند و وظیفه شان ارائه برخی خدمات به مردم است تا بتوانند وظایف ذاتی خود را در شهرداری انجام دهند؛ مانند آتش نشانی که برای خدمات تشکیل شده است و یا سازمان مدیریت پسماند هم با وجود این که پسماند طلای کثیف محسوب می شود اما در حال حاضر جزو وظایف ذاتی شهرداری است.
وی ادامه داد: این سازمان ها با هدف سودرسانی ایجاد نشده اند،

اما برخی سازمان ها با توجه به منابع و اماکنی که در اختیار دارند ما به درستی توقع داریم که به درآمدهای پایدار شهری کمک کنند؛

انتظار نداریم که شرکت «شهر سالم» با این همه امکانات یک شرکت کمک بگیر باشد یا «شهروند» با داشتن امکانات زیان ده باشند و نتواند هزینه اولیه خود را تامین کنند یا مثلا سازمان میوه و تره بار  یا برج میلاد همچنان زیان ده باشند، به همین دلیل امسال در سند سیاست های شورا  مصوب کردیم که کمک زیان شرکت ها و سازمان ها یا کاهش یابد و یا لااقل ثابت شود.

وی اظهار داشت: ما ثبات کمک زیان شرکت ها را علی رغم تورم ثابت کرده ایم و آن ها را مجبور کرده ایم که روند خود را اصلاح کنند.

فراهانی در ادامه در خصوص اینکه آخرین حسابرسی ها مربوط به سال 93 بود که ابهامات زیادی داشت و عقب ماندن حسابرسی ها، عنوان کرد: بخشی از این عقب افتادگی ها پشت سر هم و به خاطر تاخیرهای قبلی بوده است. خوشبختانه 94 و 95 تمام شده و در ماه آینده کل گزارشات حسابرسی این سال ها ارسال شده و قرار شده به مرور این گزارش ها در دستور کار صحن قرار گیرد.

منبع : شهرداری

محمد تقوی

0 Reviews

Write a Review

Related post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *